BANNER4stretches

Vier simpele stretches voor na (bureau) werk!

Iedereen ervaart zo nu en dan wel eens pijnlijke schouders, onderrug of armen. Dit kan vooral na werk flink aanwezig zijn met alle gevolgen van dien. Hier zijn een paar simpele yoga stretches die je kunt doen na een drukke werkdag!

Kat/Koe of hol/bol kat

holbol

Deze oefening zorgt voor strekkingen in de schouders, (onder)rug en nek. Kom op handen en knieën staan op je mat. Knieën staan recht onder de heupen en op heupbreedte. Voeten liggen met de wreef op de mat. Handen staan onder de schouders en de ellebogen van het slot. Neus wijst naar de mat. Maak dan op de inademing je rug hol en op een uitademing je rug bol. Houd dit een aantal ademhalingen aan en op je eigen tempo.

*Ga niet in je schouders hangen! Dat werkt juist averechts voor de schouders.

 

Voorover-buiging met zwaai

hangpose

Hiermee stretch je je onderrug en haal je de druk van je nek en schouders af. Ga in een kleine spreidstand op je mat staan, matbreedte is vaak voldoende. De knieën zijn van het slot en je armen hangen ontspannen langs je lichaam. Kom dan rustig voorover vanuit de heupgewrichten totdat je het gevoel krijgt dat je bovenlichaam hangt. Plaats je handen gevouwen achter je hoofd of in je nek en zwaai langzaam van links naar rechts.
Hou dit een aantal ademhalingen aan en op je eigen tempo.

*Kantel vanuit je bekken in en uit de vooroverbuigen om de onderrug zo min mogelijk te belasten!

 

Eagle wrap

Eaglepose

Dit is een oefening waarbij je voornamelijk je armen gebruikt. Hiermee stretch je je polsen en schouders. Kom zitten op je knieën, een meditatiekussen of -bank. Til je armen omhoog, langs je hoofd en de handpalmen wijzen naar elkaar toe. Kruis je armen dan over elkaar heen en laat je elleboog in de holte van je onderste arm rusten. Breng dan beide onderarmen omhoog en ‘wikkel’ ze om elkaar heen voor de stretch.
Hou dit een aantal ademhalingen aan en op je eigen tempo.

*Als je met rechterarm boven begon, herhaal deze oefening dan met je linkerarm boven om voldoende rek te krijgen in beide polsen en schouders.

 

Lage lunges met achterover-buiging

lagelunge

De laatste oefening stretcht de rug en geeft de heupen meer ruimte. Kom op handen en knieën staan op je mat, knieën staan op vuistbreedte. Handen staan iets verder van je af, niet recht onder de schouders. Breng dan je rechterbeen naar voren en plaats deze tussen je handen. Als je de balans hebt gevonden, hef je je bovenlichaam en armen op naar een lichte achterover-buiging. Hou dit een aantal ademhalingen aan en op je eigen tempo. Wissel van kant.

* Ga nooit te ver achterover buigen! Dit kan zeer belastend zijn voor je onderrug. Zoek altijd je grens op en overschrijd deze niet.

 

And there you have it! Simpele yoga-stretches welke je gemakkelijk thuis kunt oefenen voor ontspannen spieren! Indien je ernstige rug, schouder of nekklachten hebt, bespreek dan altijd eerst met jouw arts of fysiotherapeut of deze houdingen geschikt voor jou zijn.

Enjoy, dudes.

Rock on, stay ohm!

 

Follow

Kim

BA Multimedia, Design & Communication / Yoga docent / Pocahontas / Verliefd op de natuur / Mother of Dragon-kiddo.

Een gedachte over “Vier simpele stretches voor na (bureau) werk!

Reacties zijn gesloten.