BANNERmariekondo

Review: Marie Kondo – Opgeruimd! + Winactie!

Je moet de laatste tijd wel onder een steen hebben geleefd, mocht je nog niet van Marie Kondo hebben gehoord. Diverse grote bloggers schreven eerder al vol lof over haar en ze is al in diverse andere media genoemd: Marie Kondo is de Opruim-guru en kan je helpen jouw huis rommelvrij te maken én te houden!

House meets Funda.nl

Ik kreeg haar boek op mijn verjaardag, eerder dit jaar, maar ik besloot pas recentelijk actie te ondernemen en in de opruim/wegdoen-modus te gaan. Dit omdat mijn dude en ik onlangs hebben besloten ons stulpje te gaan verkopen en opzoek te gaan naar ons droomhuis. Om ons huis zo goed mogelijk te presenteren voor de fotografie, wilden wij onze woning zo netjes en ruimtelijk mogelijk maken. Ik kan mij voorstellen dat niet alle mensen de tijd, energie of gewoon de zin kunnen vinden voor het ordenen van hun huis hiervoor. Ons werd het echter wel aangeraden. Niet omdat het bij ons zo’n extreem ondenkbare chaos was, maar om alles net wat mooier te doen ogen voor de foto’s. En als designer zijnde, I couldn’t agree more! But where to start…?

mariekondo2

Rare maar geordende Japanner

Ineens begon het bij mij te kriebelen. Hoewel ik Marie’s boek al enige tijd uitgelezen had, wist ik dat het nu het moment was om letterlijk alles uit de kast gaan trekken en te ordenen. Zelfs dingen die men NIET op de foto’s zouden zien, maar wel een rommeltje kon zijn. Kleding, boeken, tijdschriften, oud papier, noem het maar op. Alles wat niet meer nodig was, of niet meer naar werd om gekeken werd gerecycled, gedoneerd of indien echt onbruikbaar, weggegooid.

In haar boek beschrijft Marie haar opruim-techniek, welke ze al vanaf jongs af aan heeft opgezet en door de jaren heen heeft bijgeschaafd voor het ultieme resultaat: troep-vrij leven! Persoonlijk vind ik haar boek een beetje gek. Zo begint ze namelijk te vertellen hoe ze als kind zijnde geobsedeerd was met opruimen en dat dit zelfs uitliep tot spullen van andere familieleden weggooien, zonder dat zij er vanaf wisten. Ze zou volgens haar gillend gek worden als ze troep van haar familieleden zag rondzwerven in het huis en sloot zichzelf dan regelmatig op in haar kamer om nog meer te gaan opruimen. Ze volgde al vrij jong opruim-cursussen en kocht opruim-tijdschriften (say what?) om alle tips en tricks te verzamelen over opruimen en troep-vrij leven. Wow…

KonMari-en

Inmiddels is ze een succesvolle opruim-guru, ze heeft kennelijk haar doel bereikt en verrijkt ze de levens van vele chaotische mensen met haar kennis! Dus hé, ik zal niet oordelen en maak hartelijk gebruik van haar opruim-techniek genaamde KonMari. De KonMari methode heeft een bepaalde volgorde waar je je aan moet houden tijdens het opruimen en wegdoen van spullen.

Deze volgorde begint simpelweg bij ‘makkelijk’ wegdoen tot ‘emotioneel lastiger’ wegdoen. Een vraag die ik mijzelf continu stelde bij het bekijken van kledingstuk, boek of ander voorwerp was “word ik hier blij van?”, dat het bijna een mantra werd. De truc is om echt goed te kijken naar datgene wat je in je handen hebt en serieus na te gaan of je er echt gelukkig van wordt. Te kijken of het voorwerp jouw leven verrijkt of dat het juist eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde (meer) heeft.

mariekondo1

Ik moet toegeven, er zijn genoeg spullen die ik bij niveau ‘emotioneel lastiger’ heb laten liggen, omdat ik het werkelijk te moeilijk vond om die spullen weg te doen. Deze staan opgeslagen op onze zolder in dozen, netjes bij elkaar en ik kan er makkelijk en snel bij, mocht ik later het opruimen weer willen oppakken.

Tweedehands-boek winnen! Status: Gesloten!

Gezien ik mijn boek al enige tijd uit heb en haar kennis nu tot me heb genomen, wil ik het boek overdragen aan een Ego Yoga lezer! Hij mag dan tweedehands zijn, maar het boek is verder zo goed als nieuw en haar methode staat er nog steeds sterk in beschreven :-)

Hoe doe je mee?

• Plaats een reactie onder deze blogpost en vertel me waarom jij absoluut dit boek moet hebben!

De winnaar krijgt zaterdag 24 oktober persoonlijk bericht!
(Let op! Vul je juiste e-mailadres in, anders wordt het wat moeilijker voor mij om je te bereiken!)
Succes!

Namasté, dudes

Follow

Kim

BA Multimedia, Design & Communication / Yoga docent / Pocahontas / Verliefd op de natuur / Mother of Dragon-kiddo.

4 gedachten over “Review: Marie Kondo – Opgeruimd! + Winactie!

1. Ik wil graag opruimen en dingen weggooien en orde in de chaos creëren. Het boek lijkt me een prima hulp,ik maak graag kans!

2. Een en al chaos bij mij thuis. Te weinig ruimte en veel spullen. En drukte in mijn hoofd. Lijkt me een fijn boek om mee te nemen in de trein en stap voor stap te ontdekken hoe ik het aan kan pakken. Op naar een opgeruimd leven.

3. Mijn man, dochters en ik groeien uit ons huisje. Nou ja, wij niet zozeer, maar we hebben veel teveel spul. En ik heb me toch een moeite met weggooien… Ik kan wel wat hulp gebruiken.