IMG_3150

Ben stil

Ontspanning is iets waar iedereen op zijn tijd naar verlangt. Laat mij nu eens mijn favo’s met jullie delen. De zittende berghouding is er zo één. Het lijkt alsof je zit en niets doet en dat is eigenlijk ook een beetje zo. Maar hij heeft een grote mentale uitdaging met hier en daar wat kleinere fysieke uitdagingen. “Hoe dan?” hoor ik je denken. Wel nu; je gedachten gaan altijd door en ze gaan helemaal te keer als je niets doet, zoals bijvoorbeeld in de berghouding zitten.

 

IMG_3147

 

Zittende berghouding

Hier zit de uitdaging, probeer je gedachten langs je heen te laten gaan. Je hoeft ze niet te blokkeren, gezien dit eigenlijk onmogelijk is (tenzij je een zwaar getrainde, in een grot zittende, monnik bent), maar zie ze als wolkjes die boven je hoofd zweven. Je weet dat ze er zijn, maar je hoeft er niets mee te doen. Laat ze maar wegdrijven. En als je het toch lastig vindt om ze te negeren, breng dan je aandacht naar je ademhaling, welke rustig is en kalmerend werkt. Fysiek gezien is het de uitdaging om toch te ontspannen in de houding. Hoewel je je armen boven je hoofd hebt, probeer de spanning in je (boven)rug en schouders los te laten en chill.

 

Childpose

Nog zo’n fijne die je op meerdere manieren kunt uitoefenen. Hier geldt overigens hetzelfde als bij de berghouding; de mentale uitdaging is het grootst. De childpose is awesome, in deze houding kun je je overgeven aan de zwaartekracht en naar binnen keren. Het geeft een geborgen gevoel en je kunt heerlijk je rug, nek en schouders ontspannen. Deze houding kun je doen met aangesloten benen, maar als je toch liever wat meer ruimte rondom je buikgebied wilt hebben, dan kun je de knieën wat uit elkaar brengen. Je armen kun je langs je hoofd voor je op de mat leggen, of langs je lichaam met je handpalmen naar boven. Voor ieder wat wils!

 

IMG_3158

IMG_3162

 

Passieve vishouding

Love this one. Deze is zo fijn voor je schouders en rug! Maar het verruimt ook je keelgebied en geeft je een gevoel van overgave. Vouw een klein, dun kussentje dubbel of rol een fleece deken op en plaats deze onder je rug, tussen de schouderbladen. Hierdoor komt je borst wat hoger dan je hoofd te liggen. Gebruik de ruimte in je borst en buik om je adem te ontvangen en voel hoe je bij iedere uitademing meer naar de grond toe zakt. Experimenteer eventueel met een dikker kussentje of grotere deken om je borst nog hoger te krijgen.

 

IMG_3176

 

Savasana

Probably everybody’s favorite; savasana, de lijkhouding. Of te wel, gewoon liggen. Niets doen. Nou ja, de kunst is om wakker te blijven tijdens deze ontspanning, wat voor velen een grote uitdaging is (zeker na een inspannende yoga-sessie). Een rustgevende manier om tijdens deze oefening bij je lichaam te blijven is om er met je geest bij langs te gaan. Een geestelijke body-scan! Begin onderaan en werk langzaam naar boven toe; geef aandacht aan je voeten, je enkels, je kuiten enzovoorts. Maak lange, diepe ademhalingen en ontvang deze in je buik en borst. Rond de scan af met een diepe inademing en zucht deze uit. Draai dan rustig je voeten en handen in cirkeltjes, beweeg wat en open je ogen.

 

IMG_3186

 

Simpele basis oefeningen om je weer even tot jezelf te brengen.
Welke oefening hoort volgens jou echt in dit rijtje thuis? Praat mee op de Facebook-pagina van ego yoga.

 

Follow

Kim

BA Multimedia, Design & Communication / Yoga docent / Pocahontas / Verliefd op de natuur / Mother of Dragon-kiddo.